The Factors That Influence Usage of Mobile Augmented Reality Application

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019-07

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Izmir Institute of Technology

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

With the increasing use of smart devices, augmented reality (AR) technology has become widespread in mobile devices. As with user interaction technologies, there are factors affecting the use of applications in mobile augmented reality (MAR) applications. In this research study, the factors which affect the use of mobile augmented reality were investigated. Although AR and MAR were generally investigated during the research period, Augment, the application, was used in the survey and interview part of the research study. The interview, which consists of three different parts, and a quantitative experimental study were conducted. 139 variables were obtained from articles and interviews. As a result of the studies, 22 of these variables were selected. In the study, 47 questions were asked to examine the 22 concepts. In the quantitative experimental study, 146 participants answered questions. The survey data was collected by a web based form. As a result of this study, the most important factor that influences usage of MAR application is security and privacy. The following factors are ease of learning, visual quality of the application 3D model, and ease of use. To sum up, it is recommended that designers, and application developers consider these five variables when designing or developing a MAR application.
Akıllı cihazların kullanımının artmasıyla birlikte artırılmış gerçeklik teknolojisi mobil cihazlarda yaygınlaşmaya başlamıştır. Kullanıcı etkileşimli teknolojilerde olduğu gibi mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarında da uygulamanın kullanımını etkileyen faktörler mevcuttur. Bu çalışma kapsamında mobil artırılmış gerçeklik uygulamasında kullanımı etkileyen faktörler araştırılmıştır. Araştırma sürecince genel olarak AG ve MAG incelmiş olsa da araştırmanın anket ve görüşme kısmında Augment uygulaması kullanılmıştır. Üç ayrı kısımdan oluşan görüşme ve nicel bir deneysel çalışma yapılmıştır. 139 tane değişken okunulan makalelerden ve görüşmelerden elde edilmiştir. Yapılan çalışmalar sonucunda bu değişkenler içerisinden 22 tanesi seçilmiştir. Anket çalışmasında ise elde edilen 22 kavramın incelenmesini sağlayacak 47 soru sorulmuştur. Nicel deneysel çalışma kapsamında 146 katılımcı soruları cevaplandırmıştır. Anket verileri internet tabanlı form aracılığıyla toplandı. Bu çalışmanın sonucu olarak da, MAG uygulamasında kullanımı etkileyen en önemli faktör güvenlik ve gizlilik olmuştur. Takip eden faktörler ise öğrenme kolaylığı, uygulamadaki modelin görüntü kalitesi ve kullanım kolaylığı olmuştur. Sonuç itibariyle, bu beş değişkeni MAG uygulaması tasarlarken veya geliştirilirken tasarımcıların/yazılımcıların göz önünde bulundurması tavsiye edilmektedir.

Description

Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Industrial Design, Izmir, 2019
Includes bibliographical references (leaves: 57-61)
Text in English; Abstract: Turkish and English

Keywords

Augmented reality, Mobile augmented reality applications, Design factors, User experience

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Yavuz, M. (2019). The factors that influence usage of mobile augmented reality application. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkey

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

Page Views

799

checked on Oct 24, 2025

Downloads

489

checked on Oct 24, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo