Mimarlık Eğitiminde Konuk Konuşmacıların Rolüne Dair Bir Araştırma: Kesişen Bakış Açıları

No Thumbnail Available

Date

2025

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Mimarlık eğitimi, sektörün hızlı dönüşümü ve tasarım süreçlerinin giderek karmaşıklaşması karşısında sürekli bir uyum çabası içindedir. Geleneksel stüdyo temelli müfredatlar, akademik bilgi ile mesleki pratik arasında yeterli uyumu sağlayamamakta; bu da içerik yeterliliği, öğrenci katılımı ve motivasyon açısından çeşitli sorunlara yol açmaktadır. Özellikle araştırma odaklı akademisyenlerle profesyonel uygulayıcılar arasındaki kopukluk, bu durumu daha da derinleştirmektedir. Stüdyolarda konuk konuşmacıların yer alması yaygın bir uygulama olsa da, bu oturumların pedagojik etkisi ve eğitim sürecine entegrasyonu yeterince araştırılmamıştır. Konuk konuşmacı oturumlarının öğrenmeye katkısı mı sağladığı yoksa yalnızca sembolik bir rol mü oynadığı sorusu, literatürde sınırlı karşılık bulmaktadır. Bu çalışmada, üç üniversiteden öğrenciler, eğitmenler ve konuk konuşmacılarla yapılan 27 yarı yapılandırılmış görüşme nitel yöntemle analiz edilmiştir. Bulgular, konuk konuşmacıların akademik kuram ile mesleki uygulama arasında köprü kurarak öğrenci motivasyonu, katılımı ve disiplinlerarası öğrenmeye katkı sağladığını göstermektedir. Ayrıca, bu oturumlar öğrencilerin kariyer hazırlıklarını destekleyen pratik beceriler ve mesleki ağlar geliştirmelerine olanak tanımaktadır. Eğitmenler ise pedagojik motivasyonlarının tazelendiğini ve öğretim yöntemlerinin çeşitlendiğini belirtmiştir. Konuk konuşmacılar, bu süreci karşılıklı fayda sağlayan bir deneyim olarak görmektedir. Bununla birlikte, konuşmacı seçimindeki güç dengeleri, oturumların zamanlaması ve içerik uyumu gibi çeşitli zorluklar da gözlemlenmiştir. Etkileşimli anlatım yöntemlerinin, özellikle soru-cevap ve anlatı temelli sunumların, katılımı artırmada etkili olduğu vurgulanmaktadır. Gelecek çalışmaların farklı kurumsal bağlamlarda uzun vadeli etkileri incelemesi önerilmektedir.
Architectural education faces ongoing challenges in adapting to rapid industry changes and the increasing complexity of design practice. Traditional studio-based curricula often struggle to align academic teaching with professional realities, resulting in gaps in content relevance, student engagement, and motivation. This issue is exacerbated by the disconnect between research-oriented instructors and professional practice. While guest speakers are commonly invited to studios, their pedagogical effectiveness and integration remain underexplored. There is limited understanding of how guest speaker sessions are perceived and whether they meaningfully enhance learning or merely serve symbolic roles within architectural studio pedagogy. Using qualitative methods, 27 semi-structured interviews with students, instructors, and guest speakers across three universities were analyzed thematically to explore experiences, challenges, and pedagogical strategies related to guest speaker sessions. Findings reveal that guest speakers enhance student motivation, engagement, and interdisciplinary learning by bridging academic theory with real-world practice. These sessions foster professional networking and practical skill development, contributing to students' academic growth and career readiness. Instructors reported renewed pedagogical motivation and adaptation of teaching practices, while guest speakers viewed their involvement as mutually beneficial, offering professional fulfillment and opportunities for networking. Challenges identified include navigating power dynamics in speaker selection, aligning session timing and content complexity with student development, and promoting active student engagement. Interactive delivery methods such as Q&A, storytelling, and relatable examples were critical in maintaining motivation and engagement. Future research should broaden institutional contexts, explore long-term effects, and examine delivery formats and institutional frameworks to enhance guest speaker practices in architectural education.

Description

Keywords

Mimarlık, Architecture

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

346

Sustainable Development Goals

SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.