The Development of Constitutive Equations of Polycarbonate and Modeling the Impact Behavior

dc.contributor.advisor Güden, Mustafa
dc.contributor.advisor Taşdemirci, Alper
dc.contributor.author Sarıkaya, Mustafa Kemal
dc.contributor.other 03.10. Department of Mechanical Engineering
dc.contributor.other 03. Faculty of Engineering
dc.contributor.other 01. Izmir Institute of Technology
dc.date.accessioned 2023-11-09T11:26:16Z
dc.date.available 2023-11-09T11:26:16Z
dc.date.issued 2023-07
dc.description Thesis (Doctoral)--İzmir Institute of Technology, Mechanical Engineering, Izmir, 2023 en_US
dc.description Includes bibliographical references (leaves. 114-121) en_US
dc.description Text in English; Abstract: Turkish and English en_US
dc.description.abstract The Johnson and Cook (JC) flow stress and damage parameters of a polycarbonate were determined by the mechanical tests and numerical simulations. The experimental tests included quasi-static and high strain rate tension and compression, quasi-static notched-specimen tension, quasi-static indentation (QSI), low velocity impact (LVI) and projectile impact (PI). The flow stress equation determined from the experimental average true stress-true strain curve well agreed with the effective stress-strain obtained from the quasi-static numerical tension test. The numerical QSI force-displacement curve based on the experimental average true stress-true strain equation was further shown to be very similar to that of the experiment. The LVI and PI test simulations were then continued with the experimental average true stress-true strain equation using five different flow stress-strain rate relations: JC, Huh and Kang, Allen-Rule and Jones, Cowper-Symonds and the nonlinear rate approach. No strain rate sensitivity in the LVI tests was ascribed to low strain rate dependency of the flow stress at intermediate strain rates and large strains. On the other side, all the stress-strain rate relations investigated nearly predicted the experimental damage types in the PI tests, except the Cowper-Symonds relation which predicted the fracture of the polycarbonate plate at 140 m s-1. The absorbed energy at 160 m s-1 test was determined 1.6 times that of the QSI test, proving an increased energy absorption of the tested polycarbonate at the investigated impact velocities. The verified parameters were finally used to model the damages formed on a canopy against bird strike. en_US
dc.description.abstract Polikarbonatın Johnson ve Cook (JC) akış gerilimi ve hasar parametreleri, mekanik testler ve nümerik simülasyonlarla belirlendi. Deneysel testler, yarı statik ve yüksek deformasyon hızında çekme ve basma, yarı statik çentikli numuneli çekme, yarı statik girinti (YSG), düşük hızda darbe (DHD) ve projektil darbesini (PD) içermiştir. Deneysel ortalama gerçek gerilim-gerçek gerinim eğrisinden belirlenen akış gerilim denklemi, yarı statik nümerik çekme testinden elde edilen etkin gerilim-gerinim ile iyi bir uyum içindedir. Deneysel ortalama gerçek gerilim-gerçek gerinim denklemine dayanan nümerik YSG kuvvet-yer değiştirme eğrisinin, deneyinkine çok benzer olduğu da gösterildi. DHD ve PD testi simülasyonları daha sonra beş farklı akış gerilimi-gerinim oranı ilişkisi kullanılarak deneysel ortalama gerçek gerilim-gerçek gerinim denklemi ile devam ettirildi: JC, Huh ve Kang, Allen-Rule ve Jones, Cowper-Symonds ve nonlineer deformasyon hızı yaklaşımı. DHD testlerinde neredeyse hiç deformasyon hızı hassasiyeti saptanmaması, orta deformasyon hızlarındaki büyük deformasyon içeren akış geriliminin düşük deformasyon hızı bağlılığına atfedilmiştir. Öte yandan, araştırılan tüm gerilme-deformasyon hızı ilişkileri deneysel hasar tiplerini, plakanın 140 m s-1'de kırılmasını öngören Cowper-Symonds ilişkisi dışında, neredeyse tahmin ediyordu. 160 m s-1 testinde emilen enerji, YSG testinin 1.6 katı olarak belirlendi ve bu, test edilen polikarbonatın araştırılan darbe hızlarında artan bir enerji emilimi olduğunu kanıtladı. Doğrulanan parametreler, oluşan hasarları ve bir kanopi yapısının kuş çarpmasına karşı sınırlarını modellemek için kullanılmıştır. en_US
dc.format.extent xv, 121 leaves
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11147/13949
dc.language.iso en en_US
dc.publisher 01. Izmir Institute of Technology en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Polycarbonate en_US
dc.subject Impact test en_US
dc.subject Defence technologies en_US
dc.subject Johnson–Cook material model en_US
dc.subject Foreign object impact en_US
dc.title The Development of Constitutive Equations of Polycarbonate and Modeling the Impact Behavior en_US
dc.title.alternative Polikarbonatın yapısal denklemlerinin geliştirilmesi ve darbe davranışının modellenmesi en_US
dc.type Doctoral Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id 0000-0002-9002-4879
gdc.author.id 0000-0002-9002-4879 en_US
gdc.author.institutional Taşdemirci, Alper
gdc.author.institutional Güden, Mustafa
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::thesis::doctoral thesis
gdc.description.department Thesis (Doctoral)--İzmir Institute of Technology, Mechanical Engineering en_US
gdc.description.publicationcategory Tez en_US
gdc.identifier.yoktezid 631081 en_US
relation.isAuthorOfPublication 87449276-b7be-45a4-820c-36673adbde18
relation.isAuthorOfPublication e139db1b-5343-4108-be15-3a8c2b1f81e2
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 87449276-b7be-45a4-820c-36673adbde18
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4022-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4004-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4003-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 9af2b05f-28ac-4022-8abe-a4dfe192da5e

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
10212759.pdf
Size:
6.59 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Doctoral Thesis

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.2 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: