Finite Element Simulations of Impact Test for Light Alloy Wheels

dc.contributor.advisor Yardımoğlu, Bülent
dc.contributor.author Pehlivanoğlu, Uğur
dc.contributor.other 03.10. Department of Mechanical Engineering
dc.contributor.other 03. Faculty of Engineering
dc.contributor.other 01. Izmir Institute of Technology
dc.date.accessioned 2017-06-09T07:53:26Z
dc.date.available 2017-06-09T07:53:26Z
dc.date.issued 2016-11
dc.description Thesis (Doctoral)--Izmir Institute of Technology, Mechanical Engineering, Izmir, 2016 en_US
dc.description Full text release delayed at author's request until 2019.11.29 en_US
dc.description Includes bibliographical references (leaves: 118-120) en_US
dc.description Text in English; Abstract: Turkish and English en_US
dc.description xvi, 124 leaves en_US
dc.description.abstract Static and dynamic finite element models for the simulation of the wheel impact test defined in ISO7141 were developed for the AlSi7Mg and AlSi11Mg alloy wheels. The dynamic model consists of the striker, the wheel with radial pneumatic tire, and the hub adapter structure. Two types of tire models, composite and simplified, are formed in this study. The finite element model in the dynamic model, referred to as composite tire, involves bead, bead core, casing and crown plies, tread, and side walls. A simplified tire model that does not include bead cores, casing and crown plies is also generated. Although these items are not used in the second model directly, they are considered using their equivalent effects. It is shown that a simplified tire model can be used instead of the composite tire model. The dynamic model is validated by experimental studies. Such studies are related to the plastic deformations at the impact point of the wheel. It is shown that simulation of the failure of the wheel during impact tests can be determined using von Mises and effective plastic strain occurs in the wheel. In total, forty-one experiments are done to see the wheel behaviors and whether it performes according to the standard. The experimental results and the corresponding simulations focusing on von Mises stresses along with effective strains are shown in box plots. Thus, critical values for design are found. The static model consists of the wheel with simplified tire and the lumped model of the hub adapter structure. The stiffness characteristic of the impact point of the wheel is determined by using the static model. It is shown that the maximum von Mises stress that occurs in the wheel due to impact load is found using energy conversions. Significant time can be saved by this manner. en_US
dc.description.abstract Bu tezde, AlSi11Mg ve AlSi7Mg alaşımlı jantlar için ISO 7141 de tanımlanan darbe testi benzetiminin statik ve dinamik sonlu elemanlar modeli elde edilmiştir. Dinamik sonlu elemanlar modeli; vurucu, radyal lastikli jant ve darbe tezgâhından oluşmuştur. Tezde, kompozit ve basitleştirilmiş lastik olarak iki tip lastik oluşturulmuştur. Kompozit lastik olarak isimlendirilen dinamik modeldeki lastiğin sonlu elemanlar modeli topuk, topuk çemberi, sentetik ve çelik kuşak, sırt ve yan duvarlardan oluşur. Ayrıca, topuk çemberi, sentetik ve çelik kuşağı kullanmayan basitleştirilmiş lastik modeli oluşturulmuştur. Ancak, ikinci modelde doğrudan kullanılmadığı belirtilen unsurların eşdeğer etkileri göz önüne alınmıştır. Basitleştirilmiş lastik modelinin kompozit lastik yerine kullanılabilirliği gösterilmiştir. Dinamik model deneysel çalışmalarla doğrulanmıştır. Deneysel çalışmalar jantın darbe noktasında meydana gelen kalıcı şekil değişimleri ile ilgilidir. Jantın darbe testinden geçişinin benzetiminde, jantta meydana gelen von Mises ve efektif plastik birim şekil değiştirmelerin kullanılabileceği gösterilmiştir. Bunlardan başka, standarda göre jantların testi geçip geçemeyeceğini görmek için toplam kırk bir deney yapılmıştır. Elde edilen deneysel sonuçlar ve bu sonuçların her birine karşılık yapılan maksimum von Mises gerilimleri ve birim şekil yer değiştirmelere odaklanmış benzetimlerin değerleri kutu grafikleri ile gösterilmiştir. Böylece tasarım için kritik değerler bulunmuştur. Statik sonlu elemanlar modeli, basitleştirilmiş lastik modeli, jant ve topaklanmış test tezgâhından ibarettir. Jantın darbe noktasının yay karakteristiği statik modelle elde edilmiştir. Darbe yükünden dolayı jantta meydana gelen von Mises gerilimlerinin enerji dönüşümü ile bulunacağı gösterilmiştir. Böylece önemli bir zaman tasarrufu sağlanabilir. en_US
dc.description.sponsorship The Scientific and Technological Research Council of Turkey, (Project Number: 3120356) en_US
dc.identifier.citation Pehlivanoğlu, U. (2016). Finite element simulations of impact test for light alloy wheels. Unpublished doctoral dissertation, Izmir Institute of Technology, Izmir, Turkey en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11147/5728
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Izmir Institute of Technology en_US
dc.publisher Izmir Institute of Technology en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Finite element modeling en_US
dc.subject Alloy wheels en_US
dc.subject Impact test en_US
dc.title Finite Element Simulations of Impact Test for Light Alloy Wheels en_US
dc.title.alternative Hafif Alaşımlı Jantlar için Darbe Testinin Sonlu Eleman Benzetimleri en_US
dc.type Doctoral Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Pehlivanoğlu, Uğur
gdc.author.institutional Yardımoğlu, Bülent
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::thesis::doctoral thesis
gdc.description.department Thesis (Doctoral)--İzmir Institute of Technology, Mechanical Engineering en_US
gdc.description.publicationcategory Tez en_US
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.wosquality N/A
relation.isAuthorOfPublication dd5950a2-25e9-4cf7-ac81-9ea11498d696
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery dd5950a2-25e9-4cf7-ac81-9ea11498d696
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4022-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4004-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4003-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 9af2b05f-28ac-4022-8abe-a4dfe192da5e

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
T001574.pdf
Size:
4.97 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
DoctoralThesis

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: