Desing and Production of Light-Weight Pressure Resistant Composite Tank Materials and Systems for Hydrogen Storage

dc.contributor.advisor Tanoğlu, Metin
dc.contributor.author Kartav, Osman
dc.contributor.other 03.10. Department of Mechanical Engineering
dc.contributor.other 03. Faculty of Engineering
dc.contributor.other 01. Izmir Institute of Technology
dc.date.accessioned 2021-07-04T09:33:03Z
dc.date.available 2021-07-04T09:33:03Z
dc.date.issued 2020-07
dc.description Thesis (Doctoral)--Izmir Institute of Technology, Mechanical Engineering, Izmir, 2020 en_US
dc.description Includes bibliographical references (leaves: 107-114) en_US
dc.description Text in English; Abstract: Turkish and English en_US
dc.description.abstract This thesis focuses on the development of high-pressure resistant composite tanks for hydrogen storage. For this aim, composite tanks with aluminum liners were designed and manufactured by filament winding technique with various lay-up configurations and tested. The main objective of this study was to develop composite tanks with 700 bar working pressure and 1400 bar burst pressure. Furthermore, composite doily layers were incorporated into the filament winding technique and inserted at the front and end dome sections of the composite tanks to improve the burst pressure performance of the composite tanks and to develop the manufacturing process. Before the manufacturing process, the winding simulations were completed using CADWINDTM CAM software. The manufactured composite tanks were hydrostatically loaded with increasing internal pressure up to the burst pressure. During loading, the deformations over the composite tanks and liners were measured locally using strain gauges. Besides, composite plates were manufactured by filament winding technique to determine the mechanical and the thermo-mechanical properties, and the fiber mass fractions of composite sections were determined. Additionally, a preliminary study was carried out to investigate the effect of hybrid fiber usage on the burst pressure performance of steel liner based composite tanks. The effect of filament winding parameters on the burst pressure performance of composite tanks was investigated experimentally. The aimed burst pressure value of more than 1400 bar was obtained in this study for aluminum liner-based carbon fiber reinforced composite tanks. Also, a desired safe burst mode that is expected to occur in the mid-region of the composite tanks was successfully obtained. This study may be useful for the development of composite tanks for high-pressure hydrogen storage especially for the automotive industry and can be helpful to decrease the usage of fossil fuels. en_US
dc.description.abstract Bu tez, hidrojen depolanması amaçlı yüksek basınca dayanıklı kompozit tankların geliştirilmesine odaklanmaktadır. Bu amaçla, aluminyum iç gömleğe sahip kompozit tanklar tasarlanmış ve çeşitli katman dizilimleri ile filament sarma yöntemi ile üretilmiş ve test edilmiştir.Bu çalışmanın ana amacı, 700 bar çalışma basıncına ve 1400 bar patlama basıncına sahip kompozit tankların geliştirmesidir. Üstelik, kompozit tankların patlama basıncı performansını iyileştirmek ve üretim yöntemini geliştirmek için kompozit takviye tabakaları filament sarma tekniğine dahil edilerek ön ve arka dom kısımlarına yerleştirilmiştir. Üretim prosesinden önce, sarım simülasyonları CADWINDTM CAM yazılımı kullanılarak tamamlanmıştır. Üretilen kompozit tanklara, patlama basıncı noktasına kadar artan hidrostatik yük uygulanmıştır. Yükleme sırasında kompozit tanklarda ve iç gömleklerde oluşan lokal deformasyonlar gerinim pulları kullanılarak ölçülmüştür. Ayrıca, kompozit kısmın mekanik ve termo-mekanik özelliklerini ve fiber ağırlık oranını belirlemek için filament sarma yöntemi ile kompozit plakalar üretilmiştir. Ek olarak, hibrit fiber kullanımının çelik iç gömleğe sahip kompozit tankların patlama basıncı performansına olan etkisinin incelenmesi için bir ön çalışma gerçekleştirilmiştir. Filament sarma parametrelerinin kompozit tankların patlama basıncına olan etkileri deneysel olarak incelenmiştir. Bu çalışmada alüminyum iç gömlek esaslı karbon fiber takviyeli kompozit tanklar için hedeflenen 1400 bar üstü patlama basıncı elde edilmiştir. Ayrıca kompozit tankların orta bölgesinde olması gereken güvenli patlama moduna istenilen şekilde başarıyla ulaşılmıştır. Bu çalışma, özellikle otomotiv endüstrisi için yüksek basınç hidrojen depolama amaçlı kompozit tankların gelişimde ve katı yakıt kullanımın azaltılmasında yararlı olabilir. en_US
dc.description.sponsorship TUBITAK (MAG/215M182) en_US
dc.format.extent xi, 125 leaves
dc.identifier.citation Kartav, O. (2020). Desing and production of light-weight pressure resistant composite tank materials and systems for hydrogen storage. Unpublished doctoral dissertation, Izmir Institute of Technology, Izmir, Turkey en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11147/10968
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Izmir Institute of Technology en_US
dc.relation Hidrojen Depolanması Ve Dağıtımı Amaçlı Yüksek Basınca Dayanıklı Hafif Kompozit Tank Malzemelerinin Ve Sistemlerinin Tasarlanması, Optimizasyonu Ve Prototip İmalatlarının Gerçekleştirilmesi
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Composite tanks en_US
dc.subject High-pressure hydrogen storage en_US
dc.subject Composite materials en_US
dc.subject Hydrogen en_US
dc.title Desing and Production of Light-Weight Pressure Resistant Composite Tank Materials and Systems for Hydrogen Storage en_US
dc.title.alternative Hidrojen Depolanması Amaçlı Yüksek Basınca Dayanıklı Hafif Kompozit Tank Malzemelerinin ve Sistemlerinin Tasarlanması ve Üretimi en_US
dc.type Doctoral Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id 0000-0002-7153-286X
gdc.author.id 0000-0002-7153-286X en_US
gdc.author.institutional Tanoğlu, Metin
gdc.author.institutional Kartav, Osman
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::thesis::doctoral thesis
gdc.description.department Thesis (Doctoral)--İzmir Institute of Technology, Mechanical Engineering en_US
gdc.description.publicationcategory Tez en_US
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.wosquality N/A
relation.isAuthorOfPublication 6c8a92c9-ed64-4eee-a545-e0f19dce67c2
relation.isAuthorOfPublication d6f8d1b1-b7ac-46e8-b093-717285532cc1
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 6c8a92c9-ed64-4eee-a545-e0f19dce67c2
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4022-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4004-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4003-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 9af2b05f-28ac-4022-8abe-a4dfe192da5e

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
10349331.pdf
Size:
4.97 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Doctoral Thesis