Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/11694
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGüden, Mustafaen_US
dc.contributor.authorAlbir, Çağatayen_US
dc.date.accessioned2021-11-19T11:43:23Z-
dc.date.available2021-11-19T11:43:23Z-
dc.date.issued2021-06en_US
dc.identifier.citationAlbir, Ç. (2021). Modelling the damage formation of bolted carbon fiber reinforced epoxy composite joints at increasing strain rates. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkeyen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11147/11694-
dc.descriptionThesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Mechanical Engineering, Izmir, 2021en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves. 62-65)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.description.abstractThe bearing strength of a carbon fiber reinforced/epoxy unidirectional composite joint incorporating a single hex bolt fastener was investigated under quasi-static and dynamic loads experimentally and numerically with two different bolt torques, 2.5 N m and 10 N m. The tests were conducted with neat fit clearance and without washer. The quasi-static tests were conducted at 3.33x10-5 and 1.66 x10-3 m s-1 according to the ASTM D5961 Procedure C. The dynamic tests were conducted in at Tension Split Hopkinson Pressure Bar (TSHPB) at 12.68 m s-1 using a specially designed specimen grip to ensure the same conditions as the quasi-static tests. Three dimensional explicit finite element models of bearing tests were developed in the LS-DYNA and the composite was modelled using the MAT_162 composite material model incorporating the strain rate effects. At the quasi-static velocities, a relatively low strain rate dependence of bearing peak force was found with almost no effect of applied bolt torque. In the TSHPB tests, the bearing force increased by 57% of those of quasi-static tests. The deformation mode also altered in dynamic tests and the increase of the bolt torque resulted with increasing the bearing peak force by 5%.en_US
dc.description.abstractTek bir altıgen civata bağlantı elemanı içeren tek yönlü kompozit bağlantılarının mekanik davranışı hem deneysel hem de sayısal olarak 2.5 Nm ve 10 Nm'lik iki farklı civata torku ile yarı statik ve dinamik yükleme koşulları altında incelendi. Testler sıkı geçme,3'lük sabit E/D oranı, 6'lık sabit W/D oranı ile rondelasız olarak gerçekleştirildi. Yarı statik testler Prosedür C'ye göre 3.33 x10-5 ve 1.66 x10-3 m s-1 olmak üzere iki farklı yükleme hızında gerçekleştirildi. Dinamik testler TSHPB (Tension Split Hopkinson Pressure Bar) ile yarı statik testlerle aynı koşulları sağlamak için iki adet aparat kullanılarak 12.68 m s-1 yükleme hızında gerçekleştirildi. Test edilen numunelerin üç boyutlu sonlu elemanlar modelleri LS-DYNA yazılımı kullanılarak geliştirildi ve kompozit malzemeyi modellemek için gerinime bağlı malzeme modeli Mat_162 kullanıldı. Yarı statik yükleme aralığında, nihai kırılma kuvveti açısından nispeten düşük gerinim hızı bağımlılığı gözlendi ve civata torkundaki artışın neredeyse hiçbir etkisi olmadı. Dinamik yükleme hızında, yarı statik testlere kıyasla nihai kırılma kuvvetinde %57'lik bir artış gözlendi. Ayrıca artan gerinim hızı ile deformasyon modunda bir değişiklik tespit edildi. Dinamik yükleme aralığında civata torkundaki artış, deformasyon modunda bir değişikliğe ve nihai kırılma kuvvetinde %5'lik bir artışa sebep oldu.en_US
dc.format.extentxii, 65 leavesen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisher01. Izmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCarbon fiber epoxy compositesen_US
dc.subjectStrain rateen_US
dc.subjectQuasi particlesen_US
dc.subjectComposite bolted jointsen_US
dc.titleModelling the damage formation of bolted carbon fiber reinforced epoxy composite joints at increasing strain ratesen_US
dc.title.alternativeArtan gerinim hızlarında vida bağlantılı karbon fiber takviyeli epoksi kompozitlerde hasar oluşumunun modellenmesien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid0000-0002-3608-6577en_US
dc.departmentThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Mechanical Engineeringen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.affiliation01. Izmir Institute of Technologyen_US
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.languageiso639-1en-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10410930.pdfMaster Thesis10.42 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

222
checked on Apr 22, 2024

Download(s)

364
checked on Apr 22, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.