Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/12016
Title: Effectiveness of retail lighting in terms of user satisfaction and light quality
Other Titles: Mağaza aydınlatmasının kullanıcı memnuniyeti ve ışık kalitesi açısından etkinliği
Authors: Ketencioğlu, Duhan
Advisors: Kazanasmaz, Zehra Tuğçe
Keywords: Light in architecture
Lighting design
Shop lighting
Light quality
Publisher: 01. Izmir Institute of Technology
Abstract: The primary purpose of lighting design is to create visuality that can perform different tasks and perceive spaces and objects it means that visual comfort conditions. Visual comfort related with the quantity and quality of light. There are some points to be considered in order to ensure the lighting design that changes/determines according to the standards of each environment: light amount, color, direction, color rendering, and uniformity of light. All these determine the quality of lighting in the environment. Effectiveness of retail lighting related with how to design retail stores. In this study, which examines the effect of retail lighting in terms of human satisfaction and light quality, firstly what lighting is, its purposes and benefits are discussed. Then, necessary visual comfort conditions for stores, brand images and strategies, standards and requirements of lighting designs for customers are mentioned. This information was gathered by examining the main sources of lighting standards. In the studies conducted on this subject, it has been determined that there are incomplete studies examining "different age groups, socio-cultural groups, different store profiles, daylight effects and customer/employee satisfaction". For this reason, a survey was conducted in Boyner and DeFacto stores in İzmir Westpark AVM to support the study, and it was emphasized the effectiveness of lighting designs in terms of users' satisfaction and light quality.
Aydınlatma tasarımının temel amacı, farklı görevleri yerine getirebilen, mekan ve nesneleri algılayabilen görsellik oluşturmak, bunu yaparken de görsel konfor koşullarını sağlamaktır. Işığın miktarı ve kalitesi görsel konfor ile ilgilidir. Her ortamın standartlarına göre değişen/belirlenen aydınlatma tasarımının sağlanması için dikkat edilmesi gereken bazı noktalar vardır: ışık miktarı, rengi, yönü, renksel geriverimi, ışığın tekdüzeliği gibi. Tüm bunlar ortamdaki aydınlatmanın kalitesini belirler. Mağaza aydınlatmasının etkisi, mağazaların nasıl tasarlanacağı ile ilgilidir. İnsan memnuniyeti ve ışık kalitesi açısından mağaza aydınlatmasının etkisini inceleyen bu çalışmada, öncelikle aydınlatmanın ne olduğu, amaçları ve faydaları ele alınmaktadır. Daha sonra, mağazalar için gerekli görsel konfor koşulları, marka imajları ve müşteriler için aydınlatma tasarımlarının stratejileri, standartları ve gereksinimlerinden bahsedilmiştir. Bu bilgiler, aydınlatma standartlarının ana kaynakları incelenerek toplanmıştır. Bu konuda yapılan araştırmalarda, "farklı yaş grupları, sosyo-kültürel gruplar, farklı mağaza profilleri, gün ışığı etkileri ve müşteri/çalışan algısının" incelendiği eksik çalışmaların olduğu tespit edilmiştir. O sebeple, çalışmayı desteklemek amacıyla İzmir Westpark AVM'de bulunan Boyner ve DeFacto mağazalarında anket çalışması yapılmış olup, aydınlatma tasarımlarının kullanıcıların memnuniyet ve ışık kalitesi açısından etkinliği üzerinde durulmuştur.
Description: Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Architecture, Izmir, 2021
Includes bibliographical references (leaves. 61-64)
Text in English; Abstract: Turkish and English
URI: https://hdl.handle.net/11147/12016
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10436176.pdfMaster Thesis1.94 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

2,896
checked on Apr 22, 2024

Download(s)

1,598
checked on Apr 22, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.