Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/12594
Title: Pandemi döneminde yükseköğretimde engelli öğrenci el kitabı
Authors: Akmeşe, Pelin
Aslan, Soner
Tenikler, Gökhan
Varlıklı, Canan
Şahan, Gizem
Gedik, Zümrüt
Toker, Huriye
Can, Özge
Hıdır, Melis
Danacı, Miray Özözen
Görgün, Bora
Altun, Delal Gamze
Oral, Ezgi
Keywords: Engelliler
Pandemi
COVID-19
Publisher: Izmir Üniversiteler Platformu
Abstract: Covid-19 kısaltması ile bilinen ve tüm dünyayı etkisi altına alan virüs salgını nedeniyle ülkemizde 16 Mart 2020 tarihinde yüz yüze eğitime ara veren üniversiteler, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) aldığı kararla 2020-2021 eğitim-öğretim yılına uzaktan eğitim yöntemi ile başlamış olup salgının hala tehlikeli yayılışını sürdürmesi nedeniyle bu eğitim yöntemini kullanmaya devam etmektedir. John Hopkins Üniversitesi’nin verilerine göre dünya genelinde 52 milyon 824 bin kişinin yakalandığı, 1 milyon 294 binden fazla kişinin yaşamını yitirdiği küresel salgın (John Hopkins Üniversitesi, 13.11.2020), etkisini arttırarak ikinci kış döneminde sağlığımızı tehdit etmeye devam etmektedir. Üniversiteler eğitim-öğretim açısından diğer kademelere göre daha esnek ve çeşitlendirilmiş çalışma yöntemlerine sahip olsalar da üniversite öğrencileri yaşanan salgından etkilenmektedir. Üniversite öğrencilerinin arasında bulunan engelli öğrenci grubu da etkilenen kesimlerin başında gelmektedir. Türkiye’de nüfusun yüzde 12’sini oluşturan engelli bireyler, yükseköğretimde YÖK’ün 2019 yılı verilerine göre 47 bin 751 öğrenciden oluşmaktadır. Engelli öğrencilerin 38 bin 895’ini engel durumu bilinmeyenler, 2 bin 705’ini fiziksel engelli, 2 bin 316’sını kronik sağlık sorunu olanlar, 2 bin 31’ini görme ve bin 103’ünü işitme engelli öğrenciler oluşturmaktadır. Engel gruplarının temsilinde otizm spektrum bozukluğu, Asperger sendromu, öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği ve zihinsel yetersizliği olan öğrenciler az temsil edilmekteyse de ülkemizde 119 zihinsel engelli, 31 öğrenme güçlüğü olan, 58 dikkat eksikliği ve otizm tanısı alan, 21 de Asperger sendromu olan öğrenci yükseköğretimden yararlanmaktadır. Covid-19 salgını bizlere engelli öğrencilerin fiziksel erişim, eğitim içeriği gibi halihazırda var olan eşitsizliklerine eğitim içeriğine ulaşım ve özel gereksinimlerin karşılanması gibi ek önlemlerin alınması, uyarlamaların yapılması ve bu düzenlemelerin hızla gerçekleştirilmesi sorumluluğunu yükledi. İzmir Üniversiteler Platformu altında engellilik alanında üniversite öğrencilerinin yaşamını kolaylaştırmak adına çalışan alt çalışma grubumuz, Covid-19 salgını döneminde engelli öğrencilerin yaşadığı sorunlara değinmek ve uygulanan çözüm yollarını yaygınlaştırmak için bir el kitabı hazırlamıştır.
Description: İzmir Üniversiteler Platformu Engelsiz Üniversite Operasyon Grubu tarafından Kasım 2020 yayınlanmıştır.
URI: https://hdl.handle.net/11147/12594
ISBN: 978-975-6590-15-7
Appears in Collections:Rectorate / Rektörlük

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12594Book3.64 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

196
checked on Apr 22, 2024

Download(s)

62
checked on Apr 22, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.