Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/13737
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDuvarcı, Yavuzen_US
dc.contributor.authorÖzsoy, Damlaen_US
dc.date.accessioned2023-09-29T08:45:40Z-
dc.date.available2023-09-29T08:45:40Z-
dc.date.issued2023-05en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11147/13737-
dc.descriptionThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, City and Regional Planning, Izmir, 2023en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves. 94-100)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.description.abstractMany applications developed within the framework of Smart Transportation are developed to facilitate urban journeys and reduce costs. However, Intelligent Transportation Systems applications have not always been the applications that can be easily used by disadvantaged groups. With this study, it is aimed to develop technological suggestions to the discriminatory effects of ITS applications on the disadvantaged in general, transportation disadvantaged, and non-disadvantaged individuals, address to their special needs and the problems faced by individuals. Descriptive statistics, category analysis and One-way Anova Test were used as methods. According to the results, more than half of the disadvantaged individuals are unfamiliar with the concept of Intelligent Transportation Systems. The applications they use while traveling or in public transportation are the applications that they physically see, know, and use in their daily lifestyles in the city, or their use has become mandatory. Transportation disadvantaged groups generally know about ITS applications and use them actively during the day. It is understood from the problems observed in the city of Izmir that the development of spatial applications rather than mobile and web applications for the disadvantaged groups, the elimination of the malfunctions of Smart stops and Smart pedestrian buttons and the installation of new ones at smart stops, addressing the traffic congestion by making alternative transportation solutions, etc. In addition, smart stops, passenger information boards, smart passenger button, Green man, new map applications, Barrier-Free Smart Transportation, WeWalk, Horus, New public transportation vehicles should be implemented for the city of İzmir.en_US
dc.description.abstractAkıllı Ulaşım kapsamında geliştirilen birçok uygulama, şehir içi yolculukları kolaylaştırmak ve maliyetleri düşürmek için geliştiriliyor. Ancak Akıllı Ulaşım Sistemleri uygulamaları her zaman dezavantajlı grupların rahatlıkla kullanabileceği uygulamalar olmamıştır. Bu çalışma ile AUS uygulamalarının genel olarak dezavantajlı, ulaşım açısından dezavantajlı ve dezavantajlı olmayan bireyler üzerindeki ayrımcı etkilerine, onların özel ihtiyaçlarına ve bireylerin karşılaştıkları sorunlara yönelik teknolojik önerilerin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Yöntem olarak Tanımlayıcı istatistikler, kategori analizi ve Tek yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Sonuçlara göre dezavantajlı bireylerin yarısından fazlası Akıllı Ulaşım Sistemleri kavramına yabancıdır. Seyahat ederken ya da toplu taşımada kullandıkları uygulamalar, şehir içinde günlük yaşamlarında fiziksel olarak gördükleri, bildikleri ve kullandıkları ya da kullanımları zorunlu hale gelen uygulamalardır. Ulaşımda dezavantajlı gruplar genel olarak AUS uygulamalarını bilmekte ve gün içerisinde aktif olarak kullanmaktadır. Bireylerin dezavantajlı hissettikleri durumlar genellikle erişilebilirlik, hareketlilik ve maliyettir. İzmir kentinde dile getirilen sorunlardan anlaşılan odur ki, Dezavantajlı gruplar için mobil ve web uygulamalarından çok mekânsal uygulamaların geliştirilmesi, Akıllı durakların ve Akıllı yaya butonların arızalarının giderilmesi ve akıllı duraklara yenilerinin takılması, alternatif ulaşım çözümleri yapılarak trafik sıkışıklığının giderilmesi vb. gerekmektedir. Ayrıca, İzmir kenti için ITS elemanlarından akıllı duraklar, yolcu bilgi panoları, akıllı yolcu butonu, Yeşil adam, yeni harita uygulamaları, Engelsiz Akıllı Ulaşım, WeWalk, Horus, Yeni toplu taşıma araçları uygulanmalıdır.en_US
dc.format.extentx, 102 leavesen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisher01. Izmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessen_US
dc.subjectIntelligent transportation systemsen_US
dc.subjectDisadvantaged groupsen_US
dc.subjectPublic transportationen_US
dc.titleThe effects of various Intelligent Transportation Systems applications on the transportation disadvantaged groupsen_US
dc.title.alternativeÇeşitli akıllı ulaşım sistemleri uygulamalarının ulaşım dezavantajlı gruplar üzerindeki etkilerien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid0000-0002-1879-9370en_US
dc.departmentThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, City and Regional Planningen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid812715en_US
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.fulltextWith Fulltext-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.languageiso639-1en-
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10546007.pdfMaster Thesis3.84 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

30
checked on May 6, 2024

Download(s)

10
checked on May 6, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.