Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/15481
Title: An inquiry into the role of metacognition in design learning and creativity
Other Titles: Tasarım öğrenme ve yaratıcılıkta üstbilişin rolüne ilişkin bir araştırma
Authors: Yazıcı, Gizem
Advisors: Doğan, Fehmi
Keywords: Architectural design
Design, Study and teaching
Abstract: Bu çalışmada, tasarım öğrenimi ve yaratıcılık süreçlerinde üstbilişin rolü kapsamlı bir şekilde incelenmekte ve bu faktörlerin etkileri araştırılmaktadır. Belirsizliklerle dolu ve yaratıcı problem çözme gereksinimleri olan tasarım eğitimi, öğrenciler için etkili öğrenme stratejileri geliştirmede zorluk çekebilmektedir. Bu bağlamda, üstbilişsel stratejilerin tasarım eğitimine entegre edilmesi önemli bir gerekliliktir. Çalışmada mimarlık lisans öğrencilerinin üstbilişsel farkındalık düzeylerinin tasarım öğrenmesindeki rolü iki farklı karma yöntemle değerlendirilmiştir. İlk olarak, minimal üstbilişsel müdahalelerin başarıya etkisi açıklayıcı sıralı desen kullanılarak analiz edilmiş ve farkındalık düzeyi düşük öğrencilerin müdahalelerden yararlandığı görülmüştür. İkinci olarak keşfedici sıralı desende, yapılandırılmış müdahalelerin akademik başarı, yaratıcılık ve motivasyona etkileri incelenmiştir. Sonuçlar, tüm öğrencilerin üstbilişsel farkındalık düzeylerinde artış olduğunu, farkındalık düzeyi yüksek öğrencilerin ise başarı ve yaratıcılıkta daha yüksek performans gösterdiğini göstermektedir. Ayrıca araştırma kapsamında, tasarım sürecinde üstbilişsel eylemleri sistematik bir şekilde yapılandırarak öğrenme süreçlerine katkıda bulunmayı amaçlayan 'Üçlü Yansıtıcı Model' geliştirilmiştir. Bu model, öğrencilerin düşünce süreçlerini planlamalarına, izlemelerine, organize etmelerine ve gerektiğinde yeniden yapılandırmalarına yardımcı olarak tasarım öğrenme süreçlerine daha bilinçli bir katılım sergilemelerini sağlar. Bulgular, öğrencilerin problem çözme becerileri, yaratıcılık kapasiteleri ve akademik hedef yönelimleri üzerinde olumlu etkiler göstermektedir. Öğrencilere yaratıcı problem çözme ve üstbilişsel farkındalık kazandırmak için tasarım eğitimi politikalarının gözden geçirilmesi, öğrencilerin öğrenme süreçlerini bilinçli ve stratejik olarak yönetmelerine katkıda bulunur.
This study comprehensively examines the role of metacognition in design learning and creativity and explores the effects of these factors. Design education, which is full of uncertainties and creative problem-solving requirements, can have difficulty in developing effective learning strategies for students. In this context, the integration of metacognitive strategies into design education is an important requirement. In the study, the role of architecture undergraduate students' metacognitive awareness levels in design learning was evaluated with two different mixed methods. Firstly, the effect of minimal metacognitive interventions on success was analysed using an explanatory sequential design, and it was seen that students with low awareness levels benefited from the interventions. Secondly, the effects of structured interventions on academic achievement, creativity and motivation were examined in an exploratory sequential design. The results show that all students showed an increase in their metacognitive awareness levels, while students with high awareness levels showed higher performance in success and creativity. In addition, the 'Triadic Reflective Model' was developed within the scope of the research, which aims to contribute to learning processes by systematically structuring metacognitive actions in the design process. This model helps students to plan, monitor, organize and restructure their thought processes, when necessary, thus enabling them to participate in design learning processes more consciously. The findings show positive effects on students' problem-solving skills, creativity capacities and academic goal orientations. Reviewing design education policies to provide students with creative problem-solving and metacognitive awareness contributes to students' conscious and strategic management of their learning processes.
Description: Includes bibliographical references (leaves. 140-159).
Thesis (Doctoral)--İzmir Institute of Technology, Architecture, İzmir, 2024
Text in English; Abstract: Turkish and English
URI: https://hdl.handle.net/11147/15481
Appears in Collections:Phd Degree / Doktora

Files in This Item:
File SizeFormat 
15481.pdf4.62 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

122
checked on Jun 10, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.