Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/4567
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDiez, Alvaroen_US
dc.contributor.advisorMobedi, Moghtadaen_US
dc.contributor.authorGüleç, Yağmur-
dc.date.accessioned2016-04-27T14:03:14Z
dc.date.available2016-04-27T14:03:14Z
dc.date.issued2015-12
dc.identifier.citationGüleç, Y. (2015). Numerical study on gasoline direct injection sprays. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkeyen_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11147/4567
dc.descriptionThesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Energy Engineering, Izmir, 2015en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves. 66-71)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionxiii, 73 leavesen_US
dc.description.abstractGasoline direct injection technology is a combination of the advantages of diesel engine and spark ignition engines. Hence, the gasoline fuel is injected directly to combustion chamber. It provides finer atomization to allow evaporation more rapidly than traditional gasoline engines and less emissions in terms of NOx and particulate than diesel engines. The understanding of spray behaviour is a significant point to control optimal air/fuel mixture and misfiring. This thesis presents a numerical investigation of a GDI injector under flash and non-flash boiling conditions. The study is performed with sprays injected into a constant volume chamber. The purpose of the thesis is to develop a CFD model to compare it with experimental spray penetration and spray angle results. Firstly, the model is validated in terms of spray penetration. Secondly, the model is applied to nine different conditions including flash and non-flash boiling conditions. The spray penetration and angle comparisons between numerical and experimental results were done.en_US
dc.description.abstractBenzin direk enjeksiyon teknolojisi, dizel enjeksiyon ile benzin motorlarının avantajlarının bir kombinasyonudur. Benzin direk motorlarında direk olarak benzin yanma odasına püskürtülür. Bu hem daha küçük damlacıklara ayrılmasına bu sayede hızlıca buharlaşmasına ve dizel motorlara gore NOx ve katı madde emisyonlarının daha az olmasına olanak sağlar. Spreyin davranışını anlamak optimum yakıt-hava karışımı açısından önemlidir. Bu tez, direk benzin enjektör spreylerinin flash boiling ve olmayan koşullardaki nümerik çalışmasını sunmaktadır. Bu tezin amacı, deneysel sprey penetrasyonu ve sprey açısı sonuçlarıyla kıyaslama yapabilmek için bir CFD model geliştirmeyi amaçlamaktadır. Öncelikle model sprey penetrasyonu ile doğrulandı. Daha sonra, modelde flash ve flash boiling olmayan koşulları içeren dokuz farklı işletme koşulları uygulandı. Nümerik ve deneysel sprey açısı ve sprey penetrasyon sonuçları karşılaştırıldı.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherIzmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCFDen_US
dc.subjectSpark ignition enginesen_US
dc.subject.lcshAutomobiles--Motors--Fuel injection systemsen_US
dc.titleNumerical study on gasoline direct injection spraysen_US
dc.title.alternativeBenzin direk enjeksiyon spreyleri üzerine nümerik çalışmaen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authoridTR226852en_US
dc.institutionauthorGüleç, Yağmur-
dc.departmentThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Energy Systems Engineeringen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
item.openairetypeMaster Thesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T001430.pdfMasterThesis5.32 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

104
checked on Mar 25, 2024

Download(s)

98
checked on Mar 25, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.