Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/4849
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÖzkol, Ünveren_US
dc.contributor.authorKor, Orçun-
dc.dateinfo:eu-repo/date/embargoEnd/2019-08-04-
dc.date.accessioned2017-02-16T13:16:10Z-
dc.date.available2017-02-16T13:16:10Z-
dc.date.issued2016-07-
dc.identifier.citationKor, O. (2016). Aerodynamic optimization of a transonic aero-engine fan module. Unpublished doctoral dissertation, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkeyen_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11147/4849-
dc.descriptionThesis (Doctoral)--Izmir Institute of Technology, Mechanical Engineering, Izmir, 2016en_US
dc.descriptionFull text release delayed at author's request until 2019.08.04en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 119-124)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionxv, 126 leavesen_US
dc.description.abstractAerodynamic design of an aero-engine fan blade is a multi-step process with multi-variables. The general purpose in aerodynamic design is to obtain proper blade angles and flowpath geometry providing the necessary pressure ratio with maximum efficiency, while respecting the structural and aerodynamic constraints. The throughflow design in aerodynamic design procedure is a key step where one can obtain a basic aero-design which generally fixes 80% to 90% of the final fan geometry, by adjusting parameters like blade exit angle distribution, solidity, hub and shroud contour, meridional chord length, etc. Throughout this procedure, the aim of the designer is to obtain an optimum (i.e. light, reliable and robust) system with highest efficiency. Among optimization methods, zero order methods are reported to fit best for turbomachinery problems, due to their good performance in discrete and non-differentiable problems and their ability to find the global optimum. Genetic algorithm is the most widely used optimization method in turbomachinery optimization. Methods inspired by swarm intelligence are reported as promising global optimizers, whereas, to the author’s knowledge, there are no reported studies that employs such algorithms in turbomachinery throughflow optimization. These methods can find the neighborhood that provides the globally optimum design, rather than exactly finding the global design. This drawback is overcome by hybridizing genetic/swarm inspired algorithms by first order (gradient based) methods. Within this aspect, the present study focuses on developing genetic and swarm inspired algorithms hybridized with gradient based algorithms to find the optimum throughflow design of a transonic aero-engine fan module.en_US
dc.description.abstractUçak motorlarında fan modülünün aerodinamik tasarımı çok aşamalı ve birden fazla değişkeni kapsayan bir süreçten oluşmaktadır. Fan aerodinamik tasarımında amaç, istenen basınç oranını sağlayacak uygun kanatçık açılarının ve akış yolu geometrisinin, maksimum verim ile yapısal ve aerodinamik kısıtlar göz önünde bulundurarak elde edilmesidir. Aerodinamik tasarımın anahtar aşaması olan aksi-simetrik tasarımdaysa kanatçık çıkış açısı, veter-kanatçık açıklığı oranı, akış yolu geometrisi, meridyonel veter uzunluğu vb. parametreler değiştirilerek en iyi tasarım elde edilir ve fan pali ve modülü geometrisi %80~90 oranında sabitlenir. Bu en iyileştirme süreci esnasında amaç en yüksek verimde çalışan en optimum (en ucuz, en güvenilir ve en dayanıklı) sistemin elde edilmesidir. Optimizasyon metotları arasında sıfırıncı dereceden metotlar, türevlenemez ve süreksiz problemlere uygunlukları ve global optimum noktasını tespit edebilirlikleri dolayısıyla türbomakina optimizasyonuna en uygun olanlarıdır. Bu kapsama giren genetik algoritmalar türbomakina optimizasyonunda yaygın olarak kullanılmaktadır. Sürü davranışlarından esinlenen optimizasyon metotlarının da global optimum noktasını tespit etme konusunda başarılı olduğu bildirilse de, yazarın bildiği kadarıyla bu metotların türbomakina optimizasyonu alanında kullanıldıkları bildirilmemiştir. Öte yandan, genetik algoritmaların ve sürü davranışlarından esinlenen metotların global optimum noktasını tam olarak olmasa da, optimuma en yakın noktaları tespit ettikleri bilinmektedir. Global optimum noktasının kesin olarak tespiti, genetik algoritma ve sürü davranışlarından esinlenen metotların, birinci dereceden (gradyan temelli) metotlarla melezleştirilmesiyle elde edilen yöntemlerin kullanılmasıyla mümkün olmaktadır. Bu çalışma, genetik algoritma ve sürü davranışlarından esinlenen metotların gradyan temelli metotlarla melezleştirilmesiyle elde edilecek yeni bir metot yardımıyla, transonik rejimde çalışan uçak motoru fan palinin ve modülünün aerodinamik aksi-simetrik optimum tasarımının elde edilmesini amaçlamaktadır.en_US
dc.description.sponsorshipTUSAŞ Engine Industries (TEI)en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherIzmir Institute of Technology-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectGlobal optimization methoden_US
dc.subjectParticle swarm optimizationen_US
dc.subjectAxial flow compressoren_US
dc.subjectTurbofanen_US
dc.subjectAerodynamicsen_US
dc.titleAerodynamic optimization of a transonic aero-engine fan moduleen_US
dc.title.alternativeTransonik rejimde çalışan uçak motoru fan modülünün aerodinamik optimizasyonuen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.institutionauthorKor, Orçun-
dc.departmentThesis (Doctoral)--İzmir Institute of Technology, Mechanical Engineeringen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeDoctoral Thesis-
Appears in Collections:Phd Degree / Doktora
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T001506.pdfDoctoralThesis3.39 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

330
checked on Apr 15, 2024

Download(s)

138
checked on Apr 15, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.