Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/7180
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDoğan, Fehmi-
dc.contributor.authorYazıcı, Gizem-
dc.date.accessioned2019-07-16T11:47:13Z-
dc.date.available2019-07-16T11:47:13Z-
dc.date.issued2018-12en_US
dc.identifier.citationYazıcı, G. (2018). The relationship between interactive imagery and shared mental models in design environment. Unpublished master's thesis, Izmir Institute of Technology, Izmir, Turkey.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11147/7180-
dc.descriptionThesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Architecture, Izmir, 2018en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 111-117)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.description.abstractThis study explores the relationship between interactive imagery and shared mental models in a design learning environment. The thesis focuses on design, design learning, and the cognitive components of design. In this research, conceptual project development processes of Izmir Institute of Technology third class architecture students from a studio where four instructors gave desk critiques on a rotational basis are examined. Within the scope of the study, interviews were conducted with four students and four studio instructors. The process was analyzed and interpreted with the collected data and interviews. It is argued that interactive imagery and shared mental models, which are shaped in the studio's desk critiques, juries and panel reviews, affect the students' conceptual project development. It is possible to conclude that if there are more than one studio instructor giving desk critiques on a rotational basis, students may have both advantages and disadvantages.en_US
dc.description.abstractBu çalışma tasarım öğrenme ortamında etkileşimli imgelem ve paylaşılan zihinsel modeller arasındaki ilişkiyi araştırmaktadır. Tez kapsamında, tasarım, tasarım öğrenme ve tasarımın bilişsel bileşenleri üzerine odaklanılmaktadır. Araştırmada, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü (İYTE) üçüncü sınıf mimarlık bölümü öğrencilerinin kavramsal proje gelişim süreçleri incelenmiştir. Araştırma kapsamında, dört öğrenci ve dört stüdyo yürütücüsüyle görüşmeler yapılmış ve onlardan veriler toplanmıştır. Toplanan veriler ve yapılan görüşmeler ile süreç analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda, tasarım öğrenme ortamı olarak stüdyodaki masa kritikleri, jüriler ve panellerde gerçekleşen etkileşimli imgelem ve paylaşılan zihinsel modellerin öğrencilerin kavramsal proje gelişim süreçlerini etkilediği öne sürülmüştür. Bu çalışmada olduğu gibi, birden fazla stüdyo yürütücüsünün rotasyon yöntemi ile yürüttüğü stüdyoda, öğrencinin daha fazla etkileşimli imgeleme ve daha fazla zihinsel modele maruz kalmasıyla, hem avantaja hem de dezavantaja sahip olabileceği üzerine yorum getirilmiştir.en_US
dc.format.extentxi, 117 leavesen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherIzmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMental modelsen_US
dc.subjectDesign learningen_US
dc.subjectDesign cognitionen_US
dc.subjectInteractive imageryen_US
dc.titleThe relationship between interactive imagery and shared mental models in design environmenten_US
dc.title.alternativeTasarım ortamında etkileşimli imgelem ve paylaşılan zihinsel modeller arasındaki ilişkien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.institutionauthorYazıcı, Gizem-
dc.departmentThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Architectureen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.languageiso639-1en-
item.fulltextWith Fulltext-
crisitem.author.dept01. Izmir Institute of Technology-
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T001860.pdfMasterThesis6.56 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

258
checked on Apr 22, 2024

Download(s)

138
checked on Apr 22, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.