Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/7437
Title: Semiotic approach in industrial design practice: Appropriation of semiotics by Turkish industrial designers
Other Titles: Endüstriyel tasarım pratiğinde gösterge bilimsel yaklaşım: Gösterge bilimin Türk endüstriyel tasarımcılar tarafından kullanımı
Authors: Tunç Fox, Ayça
Kartalkaya, Dilara
Keywords: Industrial design
Product design
Industrial design proffesion
Semiotics/semiology
Issue Date: Jul-2019
Publisher: Izmir Institute of Technology
Source: Kartalkaya, D. (2019). Semiotic approach in industrial design practice: Appropriation of semiotics by Turkish industrial designers. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkey
Abstract: Industrial design has become a well-known and important discipline today. Industrial design is a truly interdisciplinary field, encompassing engineering, social sciences, economics and basic sciences. Overtime, the dynamics that affect the design discipline have become more oriented towards user and product. As the technology and the market develop, it has become ever increasingly difficult to impress the user with the designed product. It is necessary to give correct signals to the user with the designed product in order to attract their attention. It is a difficult but important step to bring the user and designer together at the same point. Accordingly this study thrives to explore whether semiotics have been integrated into the industrial design profession and to what extent. To this end, a survey with professional industrial designers in Izmir has been conducted to understand their use of semiotics in their practice.
Endüstriyel tasarım günümüzde iyi bilinen ve önemli bir disiplin haline gelmiştir. Endüstriyel tasarım, mühendislik, sosyal bilimler, ekonomi ve temel bilimler içeren, gerçek bir disiplinler arası alandır. Gün geçtikçe tasarım disiplinini etkileyen dinamikler kullanıcı ve ürün odaklı olmaya başlamıştır. Teknoloji ve market geliştikçe tasarlanan ürün ile kullanıcıyı etkilemek zorlaşmaya başlamıştır. Tasarlanan ürün ile kullanıcıya doğru sinyaller vermek ve ilk görüşte etkileyerek ürün üzerine dikkat çekmesi gerekmedir. Kullanıcı ve tasarımcıyı aynı noktada buluşturmak zor ama önemli bir adımdır. Bu amaçla, bu adımın gösterge bilim ile sağlanabilir düşüncesini kanıtlamak için, bu tezde ürün tasarımına gösterge bilimsel bir bakış açısı sağlanmaya çalışılmış ve İzmir'deki profesyonel endüstriyel tasarımcıların semiyotik bilgisi üzerine bir çalışma yapılmıştır. Bu çalışma, göstergebilimin endüstriyel tasarım mesleğine entegre edilip edilmediğini ve hangi ölçüde olduğunu araştırmaktadır.
Description: Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Industrial Design, Izmir, 2019
Includes bibliographical references (leaves: 69-75)
Text in English; Abstract: Turkish and English
URI: https://hdl.handle.net/11147/7437
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T001930.pdfMasterThesis1.72 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

CORE Recommender

Page view(s)

76
checked on Dec 5, 2022

Download(s)

330
checked on Dec 5, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.