Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11147/7489
Title: | Izmir as a world design capital and designing Izmir's city brand | Other Titles: | Bir Dünya Tasarım Başkenti olarak İzmir ve İzmir şehir kimliğinin tasarlanması | Authors: | Baran, Tüzin | Advisors: | Tunç Fox, Ayça | Keywords: | World Design Capital City branding Brand management Izmir |
Publisher: | Izmir Institute of Technology | Source: | Baran, T. (2019). İzmir as a World Design Capital and designing İzmir's city brand. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkey | Abstract: | In 2009, Izmir Metropolitan Municipality organized a Culture and Art Workshop
and introduced a three-step vision with the contributions of professionals from different
disciplines and people who love Izmir. It was envisaged that Ġzmir would be a city of
design and innovation to create an attractive focus in the Mediterranean. In the last ten
years, this vision has been adopted by officials in Izmir. This study aims to examine
Ġzmir‘s city identity, design culture in Ġzmir and Ġzmir's World Design Capital
candidacy, identify its deficiencies and the areas where it could be developed and its
potential, and understand how it could win this title by making changes in its possible
new application for another year as World Design Capital. A survey was prepared for
the residents of Ġzmir and in-depth interviews were made with nine professionals who
worked and/or be informed about Izmir‘s process of being a design city and Izmir‘s
candidacy for World Design Capital 2020. 2009 yılında İzmir BüyükĢehir Belediyesi‘nin düzenlediği Kültür Sanat Çalıştayı‘nda bir çok değişik disiplinden gelen ve İzmir‘i seven insanlarla üç basamaklı bir vizyon belirlendi: İzmir‘in Akdeniz‘de bir cazibe merkezi haline gelmesi adına İzmir‘i bir sanat ve tasarım kenti haline getirmek. Son on yılda bu vizyon İzmir‘de benimsendi. Bu tez İzmir‘in şehir kimliğini, İzmir‘deki tasarım kültürünü, İzmir‘in Dünya Tasarım Başkenti adaylığını, eksiklerini, geliştirilebileceği ve potansiyeli olan noktaları belirlemek için İzmir‘de yaşayanlar için bir anket düzenlendi ve İzmir‘in tasarım kenti olması ve 2020 adaylığı konusuyla ilgili çalışan ve/veya bilgi sahibi olan dokuz profesyonelle röportajlar yapıldı. Yeni bir başvuru söz konusu olduğunda bu ünvanı kazanmak için ne yapılması gerektiği konusunda önerilerde bulunuldu. |
Description: | Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Industrial Design, Izmir, 2019 Includes bibliographical references (leaves: 140-150) Text in English; Abstract: Turkish and English |
URI: | https://hdl.handle.net/11147/7489 |
Appears in Collections: | Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T002047.pdf | MasterThesis | 4.72 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
142
checked on Apr 29, 2024
Download(s)
264
checked on Apr 29, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.