Kablolu Bir Köprünün Deprem Davranışının Μ-sentezli Aktif Kontrolü
Loading...
Files
Date
2009
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışmada çeşitli kontrol algoritmalarının etkinliğini birbiriyle karşılaştırmak amacıyla
oluşturulmuş bir kablolu köprü kontrol model örneği [1, 2] baz alınmıştır. Köprünün sonlu
elemanlar modeli modal önem sırasına göre küçültülerek 1/6 boyutunda bir kontrol tasarım
modeli elde edilmiştir. Köprünün deprem hareketi sırasındaki kritik noktaları dikkatle
gözlenmiş, ve yol seviyesinde kule kesme kuvvetlerinin oluştuğu noktaların kontrolü en zor
noktalar olduğunu ortaya konmuştur. Kontrol amaçlı olarak hidrolik pistonlar kullanılmıştır.
Belirsizliği tolere edebilen bir tasarım önerisiyle, tasarım modeli ile değerlendirme modeli
arasındaki fark sınanmıştır. Ayrıca μ-sentezi esas alınarak bir kontrol denklemi
kurgulanmıştır ve bununla birlikte davranış benzetimi gerçekleştirilmiştir.
This study is based on a benchmark control problem for seismic response of cable-stayed bridges that is introduced to compare the effectiveness of various control algorithms [1, 2]. The finite element model of the bridge is arranged according to its modal importance and is reduced to 1/6’th of its size. Special attention is given to the control of critical locations of the bridge response. Among these, the tower shear forces at the deck level were the hardest to reduce by using hydraulic actuators. An uncertainty tolerant design is introduced to account for the design model difference from the evaluation model. Finally, a μ-synthesis based controller is designed and used in the closed loop system simulation of the bridge.
This study is based on a benchmark control problem for seismic response of cable-stayed bridges that is introduced to compare the effectiveness of various control algorithms [1, 2]. The finite element model of the bridge is arranged according to its modal importance and is reduced to 1/6’th of its size. Special attention is given to the control of critical locations of the bridge response. Among these, the tower shear forces at the deck level were the hardest to reduce by using hydraulic actuators. An uncertainty tolerant design is introduced to account for the design model difference from the evaluation model. Finally, a μ-synthesis based controller is designed and used in the closed loop system simulation of the bridge.
Description
Keywords
μ-synthesis, Active control, Cable-stayed bridge, Model reduction, μ-sentezi, Aktif kontrol, Kablolu köprü, Model küçültülmesi
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
Turan, G., Voulgaris, P., and Bergman, L. A. (2009). Kablolu bir köprünün deprem davranışının μ-sentezli aktif kontrolü. İMO Teknik Dergi, 20(4), 4865-4889.
WoS Q
Q4
Scopus Q
N/A
Source
Teknik Dergi
Volume
20
Issue
4
Start Page
4865
End Page
4889
SCOPUS™ Citations
1
checked on Oct 20, 2025
Web of Science™ Citations
1
checked on Oct 20, 2025
Page Views
872
checked on Oct 20, 2025
Downloads
355
checked on Oct 20, 2025